Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά το απόσπασμα από τα πρακτικά της Ελληνικής Βουλής κατά τη σημερινή (7/7) Συνεδρίαση στην Ολομέλεια, στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριος Σαντορινιός απάντησε στην επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού στην Β' Πειραιά, με την Ένωση Κεντρώων, κας. Θοδώρας Μεγαλοοικονόμου με θέμα: «Άμεσος κίνδυνος να χαθεί η τουριστική περίοδος για το πλοίο «Βιτσέντζος Κορνάρος», το οποίο συνιστά επιδοτούμενη γραμμή».
Αναλυτικά το απόσπασμα από τα πρακτικά της συνεδρίασης:
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριος Σαντορινιός απάντησε στην επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού στην Β' Πειραιά, με την Ένωση Κεντρώων, κας. Θοδώρας Μεγαλοοικονόμου με θέμα: «Άμεσος κίνδυνος να χαθεί η τουριστική περίοδος για το πλοίο «Βιτσέντζος Κορνάρος», το οποίο συνιστά επιδοτούμενη γραμμή».
Αναλυτικά το απόσπασμα από τα πρακτικά της συνεδρίασης:
« Κυρίες
και κύριοι συνάδελφοι, θα συζητηθεί
τώρα η τέταρτη με αριθμό 1076/20-6-2017 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου της
Βουλευτού Β΄ Πειραιά της Ένωσης Κεντρώων κυρίας Θεοδώρας Μεγαλοοικονόμου προς
τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με θέμα: «Άμεσος κίνδυνος να
χαθεί η τουριστική περίοδος για το πλοίο «Βιτσέντζος Κορνάρος», το οποίο
συνιστά επιδοτούμενη γραμμή».
Στην
επίκαιρη ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, κ. Νεκτάριος Σαντορινιός.
Κυρία
συνάδελφε, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά.
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΕΓΑΛΟΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε
Υπουργέ, καλημέρα σας. Γνωρίζετε ότι έχω υποβάλλει δύο ερωτήσεις σχετικά με
αυτό το θέμα, μια αυτή που απαντάτε, η 1076 στις 20 Ιουνίου και άλλη μια, η 892
-η ίδια ερώτηση- στις 25 Μαΐου.
Το
πρόβλημα με το «Βιτσέντζος Κορνάρος» είναι πάρα πολύ παλιό. Όπως ξέρετε, είναι
επιδοτούμενη γραμμή -με τον αριθμό 2252-1.3.2001/1053 συμβάσεις - όπως λέει εδώ,
ανάθεσης- και ξεκινά στις αρχές Ιουνίου τα δρομολόγια για τη θερινή περίοδο.
Ωστόσο,
είχε βγει μια ανακοίνωση το πλοίο ότι θα είχε μια επισκευή μέχρι τις 2 Ιουνίου,
πριν του Αγίου Πνεύματος, και άρα όλοι περίμεναν ότι θα έκανε τα δρομολόγια του
τριημέρου του Αγίου Πνεύματος, που ξεκινούσε από τις 3 ως τις 5 Ιουνίου.
Ξαφνικά,
ανακοινώνεται ότι δεν θα κάνει δρομολόγια, χάνεται το τριήμερο αυτό, οπότε
αναβάλλεται και η πρόσβαση από την Κρήτη, όπου είχαν κλείσει πάρα πολλά
δρομολόγια να έρθουν, τουριστικά πούλμαν κ.λπ., και έκανε ένα δρομολόγιο στις
11 Ιουνίου -εγώ αμφέβαλλα αν θα το έκανε, πιστεύω ότι το έκανε για τα μάτια του
κόσμου- μέχρι το Καστέλι. Έμεινε, όμως, εκεί, δεν μπορούσε να επανέλθει,
ξανάρχεται στον Πειραιά, ξαναμένει στον Πειραιά, αναβάλλονται όλα τα δρομολόγια
και έχουμε ένα πλοίο φάντασμα. Οπότε, χάνεται ο Μάιος, που πήγε για επισκευή,
ενώ είχε όλο το τετράμηνο το χειμώνα να κάνει την επισκευή του, χάνεται και
όλος ο Ιούνιος -και μάλιστα το τριήμερο όλοι είχαν ανοίξει τα μαγαζιά τους και
περίμεναν και τα ξενοδοχεία να δουλέψουν- και χάνεται και ο Ιούλιος.
Τώρα,
λοιπόν, δεν μπορεί να επισκευαστεί και δεν μπορούν να κάνουν τίποτα. Και δεν
ξέρουν τι να κάνουν τα καταστήματα και τα ξενοδοχεία. Μάλιστα, έμαθα πρόσφατα
ότι όσους εποχικούς υπαλλήλους είχαν προσλάβει είτε στην εστίαση είτε στα
ξενοδοχεία, τους απολύουν. Τους πλήρωσαν ήδη δύο μήνες χωρίς να τους
χρησιμοποιήσουν.
Τώρα,
λοιπόν, τι θα γίνει; Δεν ξέρουμε. Ευτυχώς εξυπηρετούνται με το μικρό πλοιάριο,
που είναι Νεάπολη-Κύθηρα. Όμως, αυτό δεν εξυπηρετεί. Το ξέρετε.
Πείτε
τους τι πρόκειται να γίνει. Πείτε τους τουλάχιστον, «Κλείστε τα μαγαζιά σας»,
«Μην πληρώνετε εφορία», «Μην έχετε έξοδα». Χρησιμοποιούν air
condition με
τον καύσωνα κ.λπ.. Δεν ξέρουν τι να κάνουν. Περιμένουν την απάντηση τη δική
σας, κύριε Υπουργέ.
Σας
ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων
Λυκούδης):
Ευχαριστώ, κυρία συνάδελφε.
Κύριε
Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ
(Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία
Μεγαλοοικονόμου, πιστέψτε με, και η δική μας αγωνία είναι η ίδια με αυτήν την
αγωνία που έχετε κι εσείς.
Βέβαια,
είπατε ότι θα μπορούσε να κάνει τον χειμώνα την επισκευή. Όμως, οι
συγκοινωνιακές ανάγκες, ιδιαίτερα για τα νησιά, είναι πιο σημαντικές τον
χειμώνα και το ξέρετε.
Η
εταιρεία είχε κάνει αίτημα, προκειμένου να κάνει την προβλεπόμενη ακινησία της
για τη συντήρηση και η οποία ήταν από 2/5/2017 έως 1/6/2017. Με νεότερο αίτημά
της ζήτησε παράταση, όπως είπατε, μέχρι 8/6/2017. Αυτή είναι η ακινησία, η
οποία προβλέπεται από τον ν. 2932 και είναι και σαφώς λιγότερη από αυτήν που
μπορεί να πάρει ένα πλοίο. Αυτή που δικαιούται ένα πλοίο είναι εξήντα ημέρες.
Επομένως, το θέμα της ακινησίας και το κομμάτι του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος
είναι δικαιολογημένα.
Από
εκεί και πέρα, όπως γνωρίζετε και όπως είπατε κι εσείς, στις 11/6/2017 και ενώ
πήγε στην Κίσσαμο, μας αναφέρθηκε μηχανική βλάβη οπότε και έπρεπε να
απαγορευθεί ο απόπλους, πρώτον, για να αποκατασταθεί η βλάβη και, δεύτερον, για
να προσκομιστεί βεβαιωτικό διατήρησης της κλίμακας από τον νηογνώμονα που
παρακολουθεί το πλοίο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο ιταλικός νηογνώμονας RINA.
Στις
16 Ιουνίου και ενώ είχε γυρίσει το πλοίο, ανέφερε ότι στο δοκιμαστικό κατάπλου
του πλοίου παρουσιάστηκε εκ νέου βλάβη στην κεντρική και κύρια μηχανή και
απαγορεύθηκε η συνέχιση των δρομολογίων, γιατί δεν μπορούσε να λειτουργήσει.
Εμείς αμέσως ζητήσαμε από την εταιρεία να δώσει πλοίο αντικατάστασης. Όπως
γνωρίζετε, βέβαια, τόσο το λιμάνι των Αντικυθήρων -κυρίως- αλλά και της
Κισσάμου, δεν είναι εύκολα λιμάνια για να μπορεί να πάει οποιοδήποτε πλοίο.
Είναι και χαμηλά τα βάθη, είναι και συγκεκριμένος ο κύκλος ελιγμού.
Ταυτόχρονα
και μετά την απάντηση που μας έδωσε η εταιρεία, ζητήσαμε μήπως μπορεί να κάνει
ένα δρομολόγιο Πειραιά-Κύθηρα-Σούδα, το οποίο και αυτό δεν μπόρεσε να γίνει.
Επομένως,
στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε, στην οποία ήσασταν κι εσείς, είπαμε ότι θα
προχωρήσουμε σε όλες τις περαιτέρω ενέργειες. Και όντως αυτό κάναμε. Δηλαδή, ζητήσαμε
να έλθει η εταιρεία, προκειμένου να μας παρέχει συγκεκριμένες εξηγήσεις. Αυτό
έγινε χθες, μετά την παρέλευση των πέντε ημερών. Η εταιρεία ήλθε και μας είπε
ότι αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε αναζήτηση πλοίου αντικατάστασης, όχι μόνο στην
Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Εμείς της δώσαμε μια μικρή προθεσμία,
προκειμένου να φέρει πλοίο αντικατάστασης.
Σε
κάθε άλλη περίπτωση, η διαδικασία των νόμιμων κυρώσεων θα ακολουθηθεί. Και από
εκεί και πέρα, αν χρειαστεί, θα πάμε και σε σύγκληση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών
Συγκοινωνιών, προκειμένου να τροποποιήσουμε τα δρομολόγια σε συνεννόηση και με
τον Δήμαρχο Κυθήρων, αλλά και με εσάς, τους Βουλευτές -γιατί ξέρετε ότι σε αυτό
είμαστε όλοι μαζί- προκειμένου να μπορέσουμε να βοηθήσουμε ίσως και από το
Γύθειο τα Κύθηρα.
Πιστεύω
ότι εντός του μήνα θα βρούμε μια οριστική λύση, τουλάχιστον σε ό,τι έχει να
κάνει μέχρι τις 31.10.2017 οπότε και λήγει η δρομολογιακή περίοδος. Από εκεί
και πέρα, στις άγονες γραμμές, που θα προκηρύξουμε τώρα, θα προσέξουμε κάπως
καλύτερα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων
Λυκούδης): Ευχαριστώ,
κύριε Υπουργέ.
Ορίστε,
κυρία συνάδελφε, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΕΓΑΛΟΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Υπουργέ, σας
καταλαβαίνω, έχετε και εσείς τα δίκια σας, γιατί σ’ αυτή την άγονο γραμμή δεν
είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο. Εγώ λόγω καταγωγής το ζω επί έτη.
Αυτό είναι το πλοίο-φάντασμα, οπότε δεν συμβαίνει μόνο επί των μερών σας,
συνέβαινε και επί προηγουμένων κυβερνήσεων. Δεν ήταν ποτέ συνεπέστατο, οπότε
μην του ξαναδώσετε επιδότηση.
Το
θέμα, όμως, δεν είναι αυτό. Το θέμα είναι ότι έχασαν Μάιο, Ιούνιο, θα χάσουν
τον Ιούλιο και ίσως να χάσουν και τον Αύγουστο. Αν κατέβετε στα Κύθηρα -ελάτε
να σας φιλοξενήσω και στο σπίτι μου- θα διαπιστώσετε ότι μέχρι 20 Αυγούστου
είναι η σεζόν. Αν μάλιστα πάτε τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, ούτε πουλί
πετούμενο δεν θα βρείτε.
Ο
δήμος έχει χάσει τα τέλη παρεπιδημούντων. Δεν θα πάρει τέλη. Όλα τα ξενοδοχεία
αρχίζουν και απολύουν. Μην τους πάει κανένα ΣΔΟΕ ή κανένα ΙΚΑ να τους κάνει
έλεγχο. Επιφυλάσσομαι για τη σωματική τους ακεραιότητα. Σας το λέω. Είναι τόσο
εξαγριωμένοι που ή θα τους βάλουν να ψωνίσουν ή θα τους τα πάρουν. Δεν ξέρω τι
θα γίνει. Χάριν αστειότητος το λέω. Καταλαβαίνετε τι λέω; Έχασαν μία ολόκληρη
σεζόν.
Μου είπατε για τον χειμώνα. Τι να μετακινηθούν
τον χειμώνα; Μερικοί ηλικιωμένοι είναι που πάνε από τα Κύθηρα στον Πειραιά για
να μείνουν στα παιδιά τους. Δεν έχουν τίποτε άλλο να κάνουν. Ούτε φορτηγά
περνάνε. Σας το λέω εκ πείρας, γιατί πολλοί Βουλευτές Α΄ Πειραιά εκλέγονται
στον Δήμο Κυθήρων, ανήκουν τα Κύθηρα
στον Πειραιά, αλλά τα Κύθηρα δεν έχουν καμία σχέση με τον Πειραιά. Το είχε
κάνει τότε ο Βενιζέλος, γιατί τα Κύθηρα ήταν τότε τόπος εξορίας και η γυναίκα
του η Έλενα ήθελε να τα δείξει πιο πολιτισμένα και τα ενέταξαν στον Πειραιά.
Τον
χειμώνα δεν πηγαίνει κανένας στα Κύθηρα, μόνο το καλοκαίρι. Αφού, λοιπόν, δεν
υπάρχει αυτή η διασύνδεση, έχει χαθεί η σεζόν, το καταλαβαίνετε; Πονάω που το
λέω. Χάθηκε γι’ αυτούς τους ανθρώπους η σεζόν. Κάντε κάτι, ώστε να δουλέψουν τουλάχιστον τον Αύγουστο. Το
λέω, γιατί εγώ δεν θα πάω διακοπές στα Κύθηρα. Εμένα, άμα με δουν να κατεβαίνω
είτε από το αεροπλάνο ή από το καράβι, θα με πετάξουν στη θάλασσα, σας το λέω.
Σας
ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων
Λυκούδης): Ο
κύριος Υπουργός έχει τον λόγο.
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ (Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής): Κυρία
συνάδελφε, όπως σας είπα, καταλαβαίνω απόλυτα το πρόβλημα και πιστέψτε με
έχουμε και εμείς προσπαθήσει να βρούμε εναλλακτικό πλοίο. Αυτό, όμως, που είναι
πραγματικότητα και το είχαμε πει και στη σύσκεψη, είναι ότι δεν μπορεί να είναι
οποιοδήποτε πλοίο, διότι η θάλασσα δεν είναι προστατευμένη, επομένως
χρειάζονται ειδικά πλοία κατηγορίας Β΄, όπως ταξινομούνται, προκειμένου να
χρησιμοποιηθούν και ταυτόχρονα να είναι μικρά και να έχουν μικρό βάθος.
Επομένως,
καταλαβαίνετε, ότι δεν υπάρχουν πολλά μικρά πλοία στην Ελλάδα και όσα υπάρχουν
αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε κάποιες γραμμές.
Γίνεται
μια συστηματική προσπάθεια και πιστέψτε με ακόμη και αυτή τη στιγμή που μιλάμε
οι υπηρεσίες προσπαθούν να βοηθήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Σε κάθε
περίπτωση και κάποια πλοία που έχουν προταθεί, δυστυχώς, δεν θα είναι έτοιμα
πριν το τέλος του Ιουλίου.
Εγώ
μεγάλη αισιοδοξία ότι τον Αύγουστο θα αποκατασταθεί το πρόβλημα. Σε κάθε
περίπτωση, όμως, πρέπει να τη δούμε ξανά τη γραμμή αυτή και είστε ευπρόσδεκτη
–το ξέρετε άλλωστε- να το συζητήσουμε και να δούμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε
τη συγκοινωνιακή λειτουργία, τη συγκοινωνία των Κυθήρων.
Πρέπει
να πούμε κάτι, όμως. Ότι το πλοίο το οποίο κάνει τη γραμμή από Νεάπολη έχει αυξήσει
τις δρομολογιακές γραμμές και βοηθά προς αυτήν την κατεύθυνση του να μην είναι
αποκλεισμένα τα Κύθηρα και να μη λέμε «τα Κύθηρα ποτέ δεν θα τα δούμε».
Ταυτόχρονα η εταιρεία, η οποία είναι θυγατρική άλλης ναυτιλιακής εταιρείας -ας
μην πούμε ονόματα-, έχει ήδη ανακοινώσει ότι σε όσα φορτηγά θέλουν από Χανιά να
μεταβούν στα Κύθηρα δίνει δωρεάν εισιτήρια προς Πειραιά και από εκεί για οδική
μετάβαση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων
Λυκούδης):
Σας ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ. »
Ρεπορτάζ - Επιμέλεια δημοσίευσης: Παναγιώτης Μπαχτής -TSIRIGO FM 105,6
Πηγή: hellenicparliament.gr
Φωτογραφίες αρχείου
Πηγή: hellenicparliament.gr
Φωτογραφίες αρχείου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου