Σχόλιο του Αντιδημάρχου Κυθήρων κ. Μιχάλη Πρωτοψάλτη μετά το πέρας της δημόσιας διαβούλευσης για την Εγχώριο Περιουσία:
Το ΝΠΔΔ "Επιτροπή Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων & Αντικυθήρων" έχει ιδρυθεί και λειτουργεί μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ιδρυτικού της νόμου 1416/1984, του ΠΔ 272/1985 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει με το ΠΔ 138/2004. Επιπλέον με το άρθρο 283 παρ. 15 του νόμου 3852/2010 (Καλλικράτης) το ΝΠΔΔ εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητες του σύμφωνα με την ειδική νομοθεσία που καθορίζει την λειτουργία του. Με το άρθρο 44 του νόμου 3979/2011 προστίθενται στην παρ. 15 του άρθρου 283 του ν.3852/2010 τα εξής.
"Με ΠΔ που εκδίδεται μέχρι 31-12-2011, μετά από πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, προσαρμόζονται οι διατάξεις του ΠΔ 272/1985, όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν με το ΠΔ 138/2004 στις διατάξεις του παρόντος νόμου, που σχετίζονται με την διοίκηση και λειτουργία, καθώς και την οικονομική διοίκηση καi διαχείριση της Επιτροπής Εγχώριας Περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων και ρυθμίζονται οργανωτικές και λειτουργικές σχέσεις του Δήμου Κυθήρων με την Επιτροπή Εγχώριας Περιουσίας.
Σύμφωνα με αυτή την τελευταία νομοθετική ρύθμιση η θητεία του προέδρου, των μελών της επιτροπής καθώς και των Εκκλησιαστικών Συμβουλίων, παρατείνεται και λήγει ένα μήνα μετά την δημοσίευση του εν λόγω ΠΔ.
Δηλαδή στις 31-1-2012.
Βέβαια όπως είναι γνωστό πρόταση του Υπουργού δεν υπάρχει και ούτε ΠΔ. Αυτή την ολιγωρία, προσπάθησε να καλύψει το Δημοτικό Συμβούλιο με την 239/2012 απόφασή του.
Η ενέργεια αυτή απετέλεσε και την αφορμή να είμαστε σήμερα εδώ.
Ορθώς έπραξε κατά την άποψή μου, το Δημοτικό Συμβούλιο, με καθυστέρηση οφείλω να το ομολογήσω και αναλαμβάνω το μερίδιο της ευθύνης που μου αναλογεί.
Η πρόταση εγκρίθηκε ομόφωνα από τα 12 παρόντα μέλη του ΔΣ. Εκ των υστέρων υπήρξαν αντιρρήσεις κυρίως από το μέλος της πρωτοβουλίας κ. Γιάννη Σταθάτο, είναι ο μόνος που δημοσιοποίησε την διαφωνία του και γι αυτό αναφέρομαι στο όνομά του.
Οι αλλαγές που πρότεινε το Δημοτικό Συμβούλιο είναι δύο κατηγοριών, οι τυπικές αλλαγές, για τις οποίες δεν έχει διατυπωθεί καμιά διαφωνία, και τρείς προτάσεις που κατά την άποψή μας διευκολύνουν την λειτουργία της επιτροπής, διασφαλίζουν την συνεργασία μεταξύ Δημοτικού Συμβουλίου και Επιτροπής, βελτιώνουν τις διατάξεις του ΠΔ μετά από εμπειρία 28 ετών και είναι στο πνεύμα και την φιλοσοφία του ιδρυτικού νόμου και του αρχικού Προεδρικού Διατάγματος. Που εντοπίζεται λοιπόν η διαφωνία;
1. Στην πρότασή μας, να υπόκειται σε έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου ο ετήσιος προϋπολογισμός και ο απολογισμός της Επιτροπής. Μα στο 272 ΠΔ στην παράγραφο 3 του άρθρου 15, προβλέπεται να γίνεται έκθεση πεπραγμένων, δηλαδή απολογισμός και παρουσίαση του προγράμματος δράσης για το επόμενο έτος. Τέτοιο πράγμα δεν έχει γίνει μέχρι τώρα ποτέ. Όταν αυτό το ΠΔ πριν 28 χρόνια προέβλεπε αυτή την διαδικασία για να υπάρχει σύνδεση και συνεργασία μεταξύ της επιτροπής και των τότε Κοινοτικών Συμβουλίων, δεν πρέπει έχοντας την εμπειρία τόσων ετών, να βελτιωθεί αυτή η σχέση, να εξασφαλίζει την συνεργασία μεταξύ Δημοτικού Συμβουλίου και Επιτροπής, όπως συμβαίνει και με τα άλλα ΝΠΔΔ του Δήμου που έχουν και πιο πολυμελή Διοικητικά Συμβούλια;
Με την υποχρεωτική σύμφωνη γνώμη, για τις δύο αυτές αποφάσεις της επιτροπής, απολογισμού και προϋπολογισμού, του Δημοτικού Συμβουλίου, θα σταματήσει αυτή η παρατυπία, μέχρι τώρα ποτέ δεν έχει γίνει συνέλευση, στην οποία να έχει συζητηθεί έκθεση πεπραγμένων και σχέδιο δράσης για την επόμενη χρονιά, κάθε Οκτώβριο, όπως ρητά προβλέπει το ΠΔ 272.
2. Η δεύτερη αντίρρηση έχει σχέση με την πρότασή μας για τροποποίηση του άρθρου 17 με το οποίο η επιτροπή μπορεί με απόφασή της που εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο να μεταβιβάζει χωρίς αντάλλαγμα στο Δήμο, ακίνητο, κατά κυριότητα ή για χρήση. Η διαφωνία συνίσταται στο αν η απόφαση θα είναι με πλειοψηφία η με πλειοψηφία 2/3 όπως προβλεπόταν αρχικά στο ΠΔ. Σε όλες τις αποφάσεις υπάρχει η αρχή της πλειοψηφίας, είναι πυλώνας της Δημοκρατίας, γιατί εδώ να αλλάξει; Οι αιτιάσεις ότι δήθεν η σημερινή Δημοτική Αρχή επιχειρεί να εξουδετερώσει εμπόδια ενδεχόμενης κατάχρησης της περιουσίας, είναι εκτός κάθε λογικής, δεν μπορώ να το σχολιάσω, η θητεία της σημερινής Δημοτικής Αρχής λήγει σε 1,5 χρόνο περίπου και αν ακόμη είχε τέτοια πρόθεση δεν προλαβαίνει να το κάνει. Άλλες οι συνθήκες πριν 28 χρόνια, με 14 Κοινότητες και άλλες οι σημερινές, δεν πρέπει και οι διατάξεις να προσαρμόζονται στη σημερινή πραγματικότητα;
3. Το 3ο θέμα διαφωνίας, είναι η πρότασή μας, η Επιτροπή να ικανοποιεί αιτήματα του Δημοτικού Συμβουλίου που αφορούν την παραχώρηση ακινήτου στο Δήμο, η πρόταση αυτή χαρακτηρίζεται αδικαιολόγητη και απαράδεκτη. Εδώ πράγματι χρειάζεται πάρα πολύ μεγάλη προσοχή. Η περιουσία αυτή σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 1416/1984 δηλαδή του ιδρυτικού νόμου αποτελεί περιουσία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης των Κυθήρων και Αντικυθήρων, δηλαδή του ενιαίου σημερινού Δήμου Κυθήρων. Πως λοιπόν ο Δήμος θα ανταποκριθεί στο αίτημα των καιρών για αξιοποίηση της περιουσίας του αν δεν έχει το δικαίωμα να ζητήσει από την επιτροπή που την διαχειρίζεται να του διαθέτει χώρους για αξιοποίηση. Είναι το πιο σημαντικό από όλες τις αλλαγές που προτάθηκαν και εύχομαι να ικανοποιηθεί.
Συνοψίζοντας λοιπόν πιστεύω ότι οι προτάσεις είναι προς την σωστή κατεύθυνση, ρυθμίζονται με ικανοποιητικό τρόπο οι οργανωτικές και λειτουργικές σχέσεις του Δήμου Κυθήρων με την Επιτροπή Εγχώριας Περιουσίας, και δίνει την δυνατότητα, αναγκάζει θα έλεγα, την συνεργασία μεταξύ Επιτροπής και Δημοτικού Συμβουλίου κάτι που δεν έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα.
Μεγάλη συζήτηση γίνεται επίσης για το εκλεκτορικό σώμα και τον τρόπο εκλογής του Προέδρου και των μελών της επιτροπής. Αυτά προβλέπονται στο άρθρο 6 του ΠΔ272/1985 έχουν γίνει οι τυπικές αλλαγές στο ΠΔ 138/2004 και ανάλογες μεταβολές έχουν προταθεί στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Αυτές είναι οι θέσεις της Δημοτικής Πλειοψηφίας.
Προσωπικά πιστεύω ότι για να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοιες καταστάσεις, η επόμενη Επιτροπή να εφαρμόσει το άρθρο 13 παρ. 4 του ΠΔ 272 σύμφωνα με το οποίο υποχρεούτο η Επιτροπή να έχει ολοκληρώσει την κατάρτιση κτηματολογίου της περιουσίας και βιβλίο Περιουσίας των Ιερών προσκυνημάτων μέσα σε ένα έτος από την δημοσίευση του διατάγματος, δηλαδή από το 1986. Να γίνει επιτέλους καταγραφή της περιουσίας τώρα με καθυστέρηση 27 ετών.
Μετά να εξετάσουμε την εφαρμογή του άρθρου 17 παρ. 1 του ΠΔ 272/1985 που προβλέπει την ολική διανομή της περιουσίας, και την δημιουργία άλλου φορέα, Δημοτικής ΑΕ του άρθρου 266 του ΔΚΚ για την αξιοποίησής της. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι από το 1999 μέχρι 2004 είχαμε μια αδρανή περίοδο, χωρίς εκλεγμένη επιτροπή , το ίδιο πάει να γίνει και τώρα.
Η λύση αυτή θα είναι οριστική, δεν θα χρειάζεται κάθε λίγο και λιγάκι, να περιμένουμε προεδρικά διατάγματα για να λειτουργήσει η επιτροπή, ή να έχουμε την αγωνία μήπως κάποια νομοθετική ρύθμιση να την καταργήσει.
Η λύση αυτή εξασφαλίζει μια για πάντα την περιουσία, δημιουργεί προϋποθέσεις για την αξιοποίησή της, υλοποιεί αυτό που λέγαμε πριν 28 χρόνια, ότι δηλαδή ο θεσμός αυτός μπορεί να αποτελέσει τον μοχλό ανάπτυξης των νησιών μας.
Μετά την ολοκλήρωση
των εργασιών αυτής της συνέλευσης, έγινε εμφανές κατά την άποψή μου, ότι
υπάρχουν κάποιοι που δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα, η επιτροπή να ασχολείται
με την προστασία της περιουσίας από επίδοξους καταπατητές, να
φροντίζει να αυξάνεται αυτή η περιουσία, διεκδικώντας τα περίφημα
"εγκαταλειμμένα", αμφισβητώντας ιδιοκτησίες και κουβέντα για ανάπτυξη
του τόπου, φρένο σε είδους επένδυση. Και κάποιοι άλλοι που έχουν αγωνία
για το μέλλον των νησιών μας, στα Αντικύθηρα ήδη έχουν μείνει ελάχιστοι
κάτοικοι, στην πλειοψηφία τους ηλικιωμένοι, τί θα γίνει στα
Κύθηρα, εν μέσω πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, έχουμε την πολυτέλεια να
διώχνουμε επενδύσεις, πως θα κρατήσουμε τους νέους, μέχρι τώρα η όποια ανάπτυξη
στα Κύθηρα στηρίχθηκε στο καθεστώς των επιδοτήσεων, αυτά όμως τελειώνουν,
πρέπει να γίνουμε παραγωγική κοινωνία, να τολμήσουμε τις αλλαγές που
απαιτούνται ώστε ο φορέας που θα διαχειρίζεται την εγχώρια περιουσία να
εξασφαλίζει την προστασία της, αλλά και να δημιουργήσει
προϋποθέσεις ανάπτυξης προς όφελος του τόπου και των κατοίκων του.
Κύθηρα: Σάββατο
15-12-2012
Η ομιλία του Αντιδημάρχου στη διαβούλευση:
Η ομιλία του Αντιδημάρχου στη διαβούλευση:
Το ΝΠΔΔ "Επιτροπή Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων & Αντικυθήρων" έχει ιδρυθεί και λειτουργεί μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ιδρυτικού της νόμου 1416/1984, του ΠΔ 272/1985 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει με το ΠΔ 138/2004. Επιπλέον με το άρθρο 283 παρ. 15 του νόμου 3852/2010 (Καλλικράτης) το ΝΠΔΔ εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητες του σύμφωνα με την ειδική νομοθεσία που καθορίζει την λειτουργία του. Με το άρθρο 44 του νόμου 3979/2011 προστίθενται στην παρ. 15 του άρθρου 283 του ν.3852/2010 τα εξής.
"Με ΠΔ που εκδίδεται μέχρι 31-12-2011, μετά από πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, προσαρμόζονται οι διατάξεις του ΠΔ 272/1985, όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν με το ΠΔ 138/2004 στις διατάξεις του παρόντος νόμου, που σχετίζονται με την διοίκηση και λειτουργία, καθώς και την οικονομική διοίκηση καi διαχείριση της Επιτροπής Εγχώριας Περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων και ρυθμίζονται οργανωτικές και λειτουργικές σχέσεις του Δήμου Κυθήρων με την Επιτροπή Εγχώριας Περιουσίας.
Σύμφωνα με αυτή την τελευταία νομοθετική ρύθμιση η θητεία του προέδρου, των μελών της επιτροπής καθώς και των Εκκλησιαστικών Συμβουλίων, παρατείνεται και λήγει ένα μήνα μετά την δημοσίευση του εν λόγω ΠΔ.
Δηλαδή στις 31-1-2012.
Βέβαια όπως είναι γνωστό πρόταση του Υπουργού δεν υπάρχει και ούτε ΠΔ. Αυτή την ολιγωρία, προσπάθησε να καλύψει το Δημοτικό Συμβούλιο με την 239/2012 απόφασή του.
Η ενέργεια αυτή απετέλεσε και την αφορμή να είμαστε σήμερα εδώ.
Ορθώς έπραξε κατά την άποψή μου, το Δημοτικό Συμβούλιο, με καθυστέρηση οφείλω να το ομολογήσω και αναλαμβάνω το μερίδιο της ευθύνης που μου αναλογεί.
Η πρόταση εγκρίθηκε ομόφωνα από τα 12 παρόντα μέλη του ΔΣ. Εκ των υστέρων υπήρξαν αντιρρήσεις κυρίως από το μέλος της πρωτοβουλίας κ. Γιάννη Σταθάτο, είναι ο μόνος που δημοσιοποίησε την διαφωνία του και γι αυτό αναφέρομαι στο όνομά του.
Οι αλλαγές που πρότεινε το Δημοτικό Συμβούλιο είναι δύο κατηγοριών, οι τυπικές αλλαγές, για τις οποίες δεν έχει διατυπωθεί καμιά διαφωνία, και τρείς προτάσεις που κατά την άποψή μας διευκολύνουν την λειτουργία της επιτροπής, διασφαλίζουν την συνεργασία μεταξύ Δημοτικού Συμβουλίου και Επιτροπής, βελτιώνουν τις διατάξεις του ΠΔ μετά από εμπειρία 28 ετών και είναι στο πνεύμα και την φιλοσοφία του ιδρυτικού νόμου και του αρχικού Προεδρικού Διατάγματος. Που εντοπίζεται λοιπόν η διαφωνία;
1. Στην πρότασή μας, να υπόκειται σε έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου ο ετήσιος προϋπολογισμός και ο απολογισμός της Επιτροπής. Μα στο 272 ΠΔ στην παράγραφο 3 του άρθρου 15, προβλέπεται να γίνεται έκθεση πεπραγμένων, δηλαδή απολογισμός και παρουσίαση του προγράμματος δράσης για το επόμενο έτος. Τέτοιο πράγμα δεν έχει γίνει μέχρι τώρα ποτέ. Όταν αυτό το ΠΔ πριν 28 χρόνια προέβλεπε αυτή την διαδικασία για να υπάρχει σύνδεση και συνεργασία μεταξύ της επιτροπής και των τότε Κοινοτικών Συμβουλίων, δεν πρέπει έχοντας την εμπειρία τόσων ετών, να βελτιωθεί αυτή η σχέση, να εξασφαλίζει την συνεργασία μεταξύ Δημοτικού Συμβουλίου και Επιτροπής, όπως συμβαίνει και με τα άλλα ΝΠΔΔ του Δήμου που έχουν και πιο πολυμελή Διοικητικά Συμβούλια;
Με την υποχρεωτική σύμφωνη γνώμη, για τις δύο αυτές αποφάσεις της επιτροπής, απολογισμού και προϋπολογισμού, του Δημοτικού Συμβουλίου, θα σταματήσει αυτή η παρατυπία, μέχρι τώρα ποτέ δεν έχει γίνει συνέλευση, στην οποία να έχει συζητηθεί έκθεση πεπραγμένων και σχέδιο δράσης για την επόμενη χρονιά, κάθε Οκτώβριο, όπως ρητά προβλέπει το ΠΔ 272.
2. Η δεύτερη αντίρρηση έχει σχέση με την πρότασή μας για τροποποίηση του άρθρου 17 με το οποίο η επιτροπή μπορεί με απόφασή της που εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο να μεταβιβάζει χωρίς αντάλλαγμα στο Δήμο, ακίνητο, κατά κυριότητα ή για χρήση. Η διαφωνία συνίσταται στο αν η απόφαση θα είναι με πλειοψηφία η με πλειοψηφία 2/3 όπως προβλεπόταν αρχικά στο ΠΔ. Σε όλες τις αποφάσεις υπάρχει η αρχή της πλειοψηφίας, είναι πυλώνας της Δημοκρατίας, γιατί εδώ να αλλάξει; Οι αιτιάσεις ότι δήθεν η σημερινή Δημοτική Αρχή επιχειρεί να εξουδετερώσει εμπόδια ενδεχόμενης κατάχρησης της περιουσίας, είναι εκτός κάθε λογικής, δεν μπορώ να το σχολιάσω, η θητεία της σημερινής Δημοτικής Αρχής λήγει σε 1,5 χρόνο περίπου και αν ακόμη είχε τέτοια πρόθεση δεν προλαβαίνει να το κάνει. Άλλες οι συνθήκες πριν 28 χρόνια, με 14 Κοινότητες και άλλες οι σημερινές, δεν πρέπει και οι διατάξεις να προσαρμόζονται στη σημερινή πραγματικότητα;
3. Το 3ο θέμα διαφωνίας, είναι η πρότασή μας, η Επιτροπή να ικανοποιεί αιτήματα του Δημοτικού Συμβουλίου που αφορούν την παραχώρηση ακινήτου στο Δήμο, η πρόταση αυτή χαρακτηρίζεται αδικαιολόγητη και απαράδεκτη. Εδώ πράγματι χρειάζεται πάρα πολύ μεγάλη προσοχή. Η περιουσία αυτή σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 1416/1984 δηλαδή του ιδρυτικού νόμου αποτελεί περιουσία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης των Κυθήρων και Αντικυθήρων, δηλαδή του ενιαίου σημερινού Δήμου Κυθήρων. Πως λοιπόν ο Δήμος θα ανταποκριθεί στο αίτημα των καιρών για αξιοποίηση της περιουσίας του αν δεν έχει το δικαίωμα να ζητήσει από την επιτροπή που την διαχειρίζεται να του διαθέτει χώρους για αξιοποίηση. Είναι το πιο σημαντικό από όλες τις αλλαγές που προτάθηκαν και εύχομαι να ικανοποιηθεί.
Συνοψίζοντας λοιπόν πιστεύω ότι οι προτάσεις είναι προς την σωστή κατεύθυνση, ρυθμίζονται με ικανοποιητικό τρόπο οι οργανωτικές και λειτουργικές σχέσεις του Δήμου Κυθήρων με την Επιτροπή Εγχώριας Περιουσίας, και δίνει την δυνατότητα, αναγκάζει θα έλεγα, την συνεργασία μεταξύ Επιτροπής και Δημοτικού Συμβουλίου κάτι που δεν έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα.
Μεγάλη συζήτηση γίνεται επίσης για το εκλεκτορικό σώμα και τον τρόπο εκλογής του Προέδρου και των μελών της επιτροπής. Αυτά προβλέπονται στο άρθρο 6 του ΠΔ272/1985 έχουν γίνει οι τυπικές αλλαγές στο ΠΔ 138/2004 και ανάλογες μεταβολές έχουν προταθεί στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Αυτές είναι οι θέσεις της Δημοτικής Πλειοψηφίας.
Προσωπικά πιστεύω ότι για να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοιες καταστάσεις, η επόμενη Επιτροπή να εφαρμόσει το άρθρο 13 παρ. 4 του ΠΔ 272 σύμφωνα με το οποίο υποχρεούτο η Επιτροπή να έχει ολοκληρώσει την κατάρτιση κτηματολογίου της περιουσίας και βιβλίο Περιουσίας των Ιερών προσκυνημάτων μέσα σε ένα έτος από την δημοσίευση του διατάγματος, δηλαδή από το 1986. Να γίνει επιτέλους καταγραφή της περιουσίας τώρα με καθυστέρηση 27 ετών.
Μετά να εξετάσουμε την εφαρμογή του άρθρου 17 παρ. 1 του ΠΔ 272/1985 που προβλέπει την ολική διανομή της περιουσίας, και την δημιουργία άλλου φορέα, Δημοτικής ΑΕ του άρθρου 266 του ΔΚΚ για την αξιοποίησής της. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι από το 1999 μέχρι 2004 είχαμε μια αδρανή περίοδο, χωρίς εκλεγμένη επιτροπή , το ίδιο πάει να γίνει και τώρα.
Η λύση αυτή θα είναι οριστική, δεν θα χρειάζεται κάθε λίγο και λιγάκι, να περιμένουμε προεδρικά διατάγματα για να λειτουργήσει η επιτροπή, ή να έχουμε την αγωνία μήπως κάποια νομοθετική ρύθμιση να την καταργήσει.
Η λύση αυτή εξασφαλίζει μια για πάντα την περιουσία, δημιουργεί προϋποθέσεις για την αξιοποίησή της, υλοποιεί αυτό που λέγαμε πριν 28 χρόνια, ότι δηλαδή ο θεσμός αυτός μπορεί να αποτελέσει τον μοχλό ανάπτυξης των νησιών μας.
Μιχάλης Πρωτοψάλτης
Αντιδήμαρχος Κυθήρων
Φωτογραφία: Βαλέριος Καλοκαιρινός - Photo Cerigo
Φωτογραφία: Βαλέριος Καλοκαιρινός - Photo Cerigo
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου