Έτυχε (διότι κυρίως
τυχαία μπορούσε κανείς να το μάθει) και έμαθα για την ψήφιση του Κανονισμού από
τον προηγούμενο Μάιο. Έκτοτε, και με αφορμή τη δυνατότητα που μου έδινε η
περιοδεία της προεκλογικής περιόδου με τα Ελεύθερα Κύθηρα, σε κάθε συζήτηση και
κάθε συνάντηση στα χωριά ενημερώναμε για το πρόβλημα που πρόκειται να αναφανεί
την επόμενη άνοιξη. Μέσα στο καλοκαίρι, μετά με τις εκλογές και στη διάρκεια
της επιβράδυνσης του χειμώνα, λίγοι αντιλήφθηκαν το μέγεθος του προβλήματος.
Μέχρι που στις 15/03/2024, δηλαδή 10 μήνες μετά την «εν κρυπτώ» ψήφιση του
Κανονισμού, το ΥΠΕΝ μην έχοντας ετοιμάσει την προβλεπόμενη ψηφιακή πλατφόρμα
για την εφαρμογή του Κανονισμού, εξέδωσε εγκύκλιο με την οποίο πετάει το
μπαλάκι στους Δήμους για τη συλλογή των Εκθέσεων και Δηλώσεων...
Τι σημαίνει η εφαρμογή του Κανονισμού με λίγα λόγια:
Σήμερα είναι Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024. Σε 4 ημέρες, θα θεωρείται παραβάτης όποιος κατέχει εκτός σχεδίου κτίσμα (κατοικία, ξενοδοχείο, μαντρί, αγροτική αποθήκη, οτιδήποτε) και δεν έχει περιφράξει το ακίνητό του με συμπαγή τοίχο και μεταλλικό πλέγμα. Θα μπορούσαμε να ευθυμήσουμε λίγο, γιατί εκτός από την περίφραξη θα έπρεπε να λάβει και μια σειρά από «επιστημονικά» μέτρα όπως να κουρεύει κάθε χρόνο τα δέντρα του με βάση την εξίσωση h/2+(1/3)*h/2 σε συνδυασμό με οτι «Δένδρα ύψους πάνω από τρία μέτρα απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον το μισό του ύψους τους. Η μέτρηση γίνεται από τον μακρύτερο κλάδο ενός δένδρου στον πλησιέστερο κλάδο του επόμενου και ως ύψος λαμβάνεται εκείνο του ψηλότερου δέντρου απο τα δύο». Και αρκετά άλλα μέτρα, κάποια σωστά, κάποια λάθος.
Όμως το επιβαλλόμενο πρόστιμο δεν επιτρέπει να αντιμετωπίσουμε το θέμα με τον συνηθισμένο αυτοσαρκασμό για το χάλι του κράτους μας. Αρκεί ένα πραγματικό παράδειγμα: σε κτήμα 18 στρεμμάτων με μια αγροτική αποθήκη 12τμ το πρόστιμο είναι 9000Ευρώ (κάθε έτος....). Για να συμμορφωθεί δε ο άτυχος ιδιοκτήτης και να υλοποιήσει την προβλεπόμενη περίφραξη το κόστος θα ήταν 770μ (περίμετρος) Χ 120Ευρώ/μ (κόστος περίφραξης) = 84.700,00 ευρώ. Και με την αναμονή στο ΣΑ να ξεπερνά τους 6 μήνες, δεν θα μπορούσε να λάβει την άδεια μικρής κλίμακας που απαιτείται. Εάν δε όλοι οι πολίτες υπέβαλαν αίτηση για αδειοδότηση, ο φόρτος εργασίας στην ΥΔΟΜ θα ήταν τέτοιος που ούτε σε 10 χρόνια δεν θα μπορούσε να διεκπεραιώσει τις υποθέσεις.
Επιπλέον, ο κάθε ιδιοκτήτης ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ επιβαρύνεται με το κόστος αμοιβής του «ειδικού επιστήμονα» που θα συντάσσει την έκθεση!
Ποιές ιδιοκτησίες αφορά ο Κανονισμός στα Κύθηρα;
Σε ιδιωτικές συζητήσεις κάποιοι μου λένε «αφού ο Κανονισμός αφορά μόνο ακίνητα μέσα η σε απόσταση 300μ από δασικές εκτάσεις». Λοιπόν, εφαρμόζοντας την απόσταση των 300μ με βάσει τους δασικούς χάρτες, η περιοχές που εξαιρούνται της εφαρμογής του Κανονισμού στα Κύθηρα φαίνονται στον παρακάτω χάρτη με κόκκινο χρώμα:
Τι σημαίνει η εφαρμογή του Κανονισμού με λίγα λόγια:
Σήμερα είναι Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024. Σε 4 ημέρες, θα θεωρείται παραβάτης όποιος κατέχει εκτός σχεδίου κτίσμα (κατοικία, ξενοδοχείο, μαντρί, αγροτική αποθήκη, οτιδήποτε) και δεν έχει περιφράξει το ακίνητό του με συμπαγή τοίχο και μεταλλικό πλέγμα. Θα μπορούσαμε να ευθυμήσουμε λίγο, γιατί εκτός από την περίφραξη θα έπρεπε να λάβει και μια σειρά από «επιστημονικά» μέτρα όπως να κουρεύει κάθε χρόνο τα δέντρα του με βάση την εξίσωση h/2+(1/3)*h/2 σε συνδυασμό με οτι «Δένδρα ύψους πάνω από τρία μέτρα απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον το μισό του ύψους τους. Η μέτρηση γίνεται από τον μακρύτερο κλάδο ενός δένδρου στον πλησιέστερο κλάδο του επόμενου και ως ύψος λαμβάνεται εκείνο του ψηλότερου δέντρου απο τα δύο». Και αρκετά άλλα μέτρα, κάποια σωστά, κάποια λάθος.
Όμως το επιβαλλόμενο πρόστιμο δεν επιτρέπει να αντιμετωπίσουμε το θέμα με τον συνηθισμένο αυτοσαρκασμό για το χάλι του κράτους μας. Αρκεί ένα πραγματικό παράδειγμα: σε κτήμα 18 στρεμμάτων με μια αγροτική αποθήκη 12τμ το πρόστιμο είναι 9000Ευρώ (κάθε έτος....). Για να συμμορφωθεί δε ο άτυχος ιδιοκτήτης και να υλοποιήσει την προβλεπόμενη περίφραξη το κόστος θα ήταν 770μ (περίμετρος) Χ 120Ευρώ/μ (κόστος περίφραξης) = 84.700,00 ευρώ. Και με την αναμονή στο ΣΑ να ξεπερνά τους 6 μήνες, δεν θα μπορούσε να λάβει την άδεια μικρής κλίμακας που απαιτείται. Εάν δε όλοι οι πολίτες υπέβαλαν αίτηση για αδειοδότηση, ο φόρτος εργασίας στην ΥΔΟΜ θα ήταν τέτοιος που ούτε σε 10 χρόνια δεν θα μπορούσε να διεκπεραιώσει τις υποθέσεις.
Επιπλέον, ο κάθε ιδιοκτήτης ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ επιβαρύνεται με το κόστος αμοιβής του «ειδικού επιστήμονα» που θα συντάσσει την έκθεση!
Σε ιδιωτικές συζητήσεις κάποιοι μου λένε «αφού ο Κανονισμός αφορά μόνο ακίνητα μέσα η σε απόσταση 300μ από δασικές εκτάσεις». Λοιπόν, εφαρμόζοντας την απόσταση των 300μ με βάσει τους δασικούς χάρτες, η περιοχές που εξαιρούνται της εφαρμογής του Κανονισμού στα Κύθηρα φαίνονται στον παρακάτω χάρτη με κόκκινο χρώμα:
Όπως αντιλαμβανόμαστε ο
κανονισμός μας αφορά ΟΛΟΥΣ.
Λίγο πιο αναλυτικά:
Με την πρώτη
ανάγνωση αντιλαμβάνεται κανείς οτι ο Κανονισμός Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή
πλησίον δασικών εκτάσεων είναι ένα νομοθέτημα, δημιουργημένο μόνο και μόνο για
να ενισχύσει τα ταμεία και (ίσως κυρίως) τα συντεχνιακά συμφέροντα των «ειδικών
επιστημόνων» :
1. Ψηφίστηκε
από υπηρεσιακή Βουλή: εκδόθηκε προεκλογικά την Παρασκευή 19/05/2023, δύο ημέρες
πριν τις βουλευτικές εκλογές!
2. Κατατέθηκε
εν κρυπτώ. Δεν προηγήθηκε δημόσια διαβούλευση, παρά μόνο μια ανάρτηση στην
ιστοσελίδα του ΥΠΕΝ για αποστολή σχολίων με email!
3. Τα
προτεινόμενα μέτρα δεν βασίζονται σε επιστημονικό υπόβαθρο. Δεν υπάρχει στα
«υπόψιν» ουδεμία γνωμοδότηση, μελέτη, τεχνικό κείμενο κλπ, εκτός από έναν
στατιστικό πίνακα Πυροπληκτότητας, που όμως εξετάζει μόνο το πλήθος των
πυρκαγιών και όχι το πόσο καταστροφικές ήταν για τα ακίνητα (πχ στα Κύθηρα,
έχουμε πολλές πυρκαγιές αλλά ελάχιστες ζημιές σε κτίρια) και έναν πίνακα
βλάστησης που μάλλον καταρτίστηκε πριν 60 χρόνια (πχ απουσιάζει το πευκοδάσος
του Γερακαρίου, του Ποταμού και άλλα).
4. Οι
ρυθμίσεις που επιβάλλει είναι οριζόντιες (ίδιες είτε πρόκειται για τον Υμηττό,
είτε για τον Θεσσαλικό κάμπο, είτε για τα νησιά). Αντιμετωπίζονται με τον ίδιο
τρόπο (υπό τον γενικό όρο «εκτός σχεδίου») η άναρχη πυκνή δόμηση πευκόφυτων
περιοχών όπως το Μάτι και τα άνυδρα κυκλαδίτικα βοσκοτόπια.
5. Κυριαρχείται
από αντίληψη αποστείρωσης για την εκτός σχεδίου δόμηση και προσιδιάζει σε
περιβάλλον παιχνιδιών (lego,
minecraft) που καμία
σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα, ιδιαίτερα στο νησί μας.
6. Αντιλαμβάνεται
την ύπαιθρο ως υποδοχέα εξοχικής κατοικίας μεσαίων και μεγάλων εισοδημάτων και
αγνοεί παντελώς τον πολυποίκιλο χαρακτήρα των χρήσεων και των αναγκών των
μονίμων κατοίκων της. Οτι η ύπαιθρος βρίθει κτισμάτων αγροτοκτηνοτροφικών,
βιοτεχνικών και πρώτης κατοικίας ανθρώπων που δεν μπορούν να διαθέσουν εισόδημα
5 ετών εργασίας για την περίφραξη του οικογενειακού χωραφιού.
7. Ως
φυσικό ακόλουθο, η πραγματική δυνατότητα εφαρμογής των μέτρων δεν τεκμαίρεται
επ’ ουδενί: ίσως είναι βατή η προβλεπόμενη περίφραξη ενός γηπέδου των 800τμ σε
ένα ακριβό θέρετρο που κοστίζει 5000Ευρώ αλλά μιας δεκαπλάσιας σε έκταση αλλά υποδεκαπλάσιας σε
αξία άγονης οικογενειακής έκτασης στα Κύθηρα κοστίζει τουλάχιστον 50.000Ευρώ.
8. Πως
θα εφαρμοστεί χωρίς καταπάτηση του δασικού νόμου η αποξήλωση του δάσους στις εκατοντάδες
χιλιάδες περιπτώσεις ακινήτων εντός ή σε επαφή με δασικές εκτάσεις (μεμονωμένα κτίσματα
προ ’55 ή αχαρακτήριστοι οικισμοί όπως το Σταυλί, ο Λιμνιώνας κλπ);
9. Αγνοεί
την ευεργετική σημασία της –σωστής- φύτευσης πλησίον των κτιρίων για την
εξοικονόμηση ενέργειας και την ευζωία των ανθρώπων. Αντιμετωπίζει με τον ίδιο
τρόπο την παραδοσική κληματαριά με τη δόμηση μέσα σε πευκώνες.
10. Δεν
διαχωρίζει τα δασικά είδη από τα καλλιεργούμενα/οπωροφόρα. Θα πρέπει δηλαδή να
ξηλωθούν παραδοσιακές κληματαριές, λεμονιές κλπ.
11. Πολλά
από τα προτεινόμενα μέτρα είναι τόσο άσχετα με την πραγματικότητα της επαρχίας
που προκαλούν θυμηδία. Δηλαδή θα μετράει «ειδικός επιστήμονας» κάθε χρόνο πόσο
ψήλωσε και πόσο άπλωσε η κάθε ελιά;
12. Πολλά από τα μέτρα είναι εν δυνάμει εγκληματικά: η
συμπαγής περιτοίχιση με επιπρόσθετο μεταλλικό πλέγμα ως ύψος 1,5μ (με πρόφαση
τη μείωση της μετάδοσης της φωτιάς, όταν δημιουργούνται φλόγες 20 και 30
μέτρων....) παράγει περίκλειστες παγίδες για ανθρώπους και για ζώα, ένα κλουβί
που φυλακίζει τα πάντα εκτός απο τις φλόγες. (Σε κάθε ρεπορτάζ για φωτιά σε
κατοικημένες περιοχές βλέπουμε πλάνα από πυροσβέστες που προσπαθούν να κόψουν
μια περίφραξη)
13. Εξαιτίας
του ανεφάρμοστου των διατάξεων, καθιστά αδύνατη την αποζημίωση των ακινήτων
έναντι πυρκαγιάς (την ίδια ώρα που με άλλα νομοθετήματα καθιστά υποχρεωτική την
ασφάλιση).
14. Απαιτεί
για τις εργασίες περιτοίχισης την εκπόνηση χιλιάδων τοπογραφήσεων και έκδοση
εκατοντάδων χιλιάδων πράξεων Έγκρισης Εργασιών Μικρής Κλίμακας από τις
κατάφορτες Υ.ΔΟΜ., ένα τιτάνιο έργο που θα χρειαζόταν να απασχολήσει το σύνολο
των διαθέσιμων μηχανικών για δεκαετίες!
15. Αδικεί
και παγιδεύει τους πολίτες: επιβάλλει αναδρομικά βάρη στα οποία δεν δύναται να
ανταποκριθούν και τα οποία εάν γνώριζαν ουδέποτε θα επέλεγαν να ζήσουν ή να
επενδύσουν εκτός σχεδίου.
16. Δημιουργεί
νέα γενιά αυθαιρέτων καθώς είναι εν τοις πράγμασιν αδύνατη η συμμόρφωση των
ιδιοκτητών ακινήτων με χαμηλό ή μεσαίο εισόδημα.
17. Έχει
ξεκάθαρα ταξικό χαρακτήρα καθώς επιβάλει ίση παράλογη γραφειοκρατία και ίδια
εξοντωτικά πρόστιμα σε έναν ιδιοκτήτη μιας αγροτικής αποθήκης 10τμ και σε μια
βίλα 1000τμ ή σε ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα χιλιάδων δωματίων.
18. Απαξιώνει
την ιδιοκτησία των πολιτών και απομειώνει τον εθνικό πλούτο καθώς ο Κανονισμός
καθιστά μη ελκυστική τη δόμηση εκτός σχεδίου και αδύνατη την πώληση των υπαρχόντων
ακινήτων.
19. Συνεχίζει
την πολιτική ενοχοποίησης των πολιτών για παραλείψεις της διοίκησης, μεταβιβάζοντάς
τους την ευθύνη και το βάρος της πυροπροστασίας.
20. Τέλος,
η επίρριψη της ευθύνης εφαρμογής αυτού του τιτάνιου έργου στους Δήμους είναι λειτουργικά
προβληματική: πως και από ποιόν θα γίνει η παραλαβή των χιλιάδων
δικαιολογητικών, ποιός θα τα περάσει μετά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, με ποιές
οδηγίες, που θα βρεθούν οι επιστήμονες για την τριμελή επιτροπή, κλπ κλπ.
Οι ενέργειές μας μέχρι τώρα:
Κάποιοι
δήμοι (όπως της γειτονικής Μονεμβασίας)
έσπευσαν άκριτα να αποδεχτούν το ρόλο του κλητήρα της κεντρικής διοίκησης. Εμείς,
έχοντας ως βασικό άξονα οτι προϋπόθεση
για μια Δημοτική Αρχή είναι να λειτουργεί πραγματικά για το συμφέρον των
δημοτών και ότι οι πολίτες οφείλουν να μην
δέχονται ως απάντηση το «δυστυχώς έτσι είναι ο νόμος» αλλά να απαιτούν
ενέργειες για την ανατροπή άδικων και ανεφάρμοστων διατάξεων, αμέσως
καλέσαμε την μείζονα αντιπολίτευση και συμφωνήσαμε οτι το θέμα είναι εξαιρετικά
σοβαρό, επείγον και, για να μην λάβει αντιπολιτευτική χροιά που ίσως απομείωνε
τη σημασία του, ζητήσαμε να εισαχθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο συναινετικά από όλες
τις παρατάξεις. Πράγματι στις 16/03 το προφορικό αίτημα έγινε αμέσως κατ’αρχήν
αποδεκτό από τον Κ.Καψάλη, πρόεδρο του
Δημοτικού Συμβουλίου. Στη συνέχεια στις 19/3 του έστειλα προσωπικό email με
περίληψη για την έκτακτη εισαγωγή του θέματος στην Η/Δ του επόμενου Δημοτικού
Συμβουλίου, και μέχρι σήμερα 27/3 αναμένουμε την επίσημη πρόσκληση σε ΔΣ, όπου ύστερα
απο συνεννόηση με τον Κ.Στάθη το θέμα θα συνταχθεί από την ΤΥ του Δήμου (τα
βασικά σημεία της εισήγησης αναπτύχθηκαν παραπάνω).
Ως Ελεύθερα
Κύθηρα θα προτείνουμε στο ΔΣ ο Δήμος μας να εφαρμόσει μεν τις όποιες σωστές για
την πολιτική προστασία διατάξεις (όπως η εκπόνηση Σχεδίων Εκκένωσης Οικισμών
κλπ), αλλά ταυτόχρονα να αρνηθεί την ανάληψη ευθύνης εφαρμογής των προβληματικών
(οριζόντιων, άδικων, άτοπων και εσφαλμένων) διατάξεων του Κανονισμού και να
ενεργήσει με τον νομικό του Σύμβουλο για την τροποποίηση ή κατάργησή τους
(φυσικά θα έχει την αμέριστη τεχνική βοήθεια των μηχανικών των Κυθήρων). Άσχετα
με το αν θα υπερψηφιστεί αυτή η εισήγηση, θα πρέπει η παρουσία των πολιτών στη
λήψη της απόφασης να είναι σημαντική, ώστε η δημοτική αρχή να ενδυναμωθεί και
να μπορεί να επικαλείται τη λαϊκή απαίτηση κάθε στιγμή και ενώπιον οποιουδήποτε.
Επισυνάπτω τα
σχετικά αρχεία (Εγκύκλιο και Κανονισμό) και καλώ όλους τους πολίτες των Κυθήρων
σε παρουσία στο επερχόμενο Δημοτικό Συμβούλιο και σε συλλογικό αγώνα για την
ανατροπή του απαράδεκτου νόμου.
Ανδρέας Μαριάτος
Φωτογραφία αρχείου: Ρενάτα Πανταζίδου - PHOTO CERIGO
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου